Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Eva Fidjeland har skapat en ny lyrisk bilderbok

Av Eva Fidjeland - 21 juli 2013 20:04

 

Astartes mage, ett något  kryptiskt namn kan tyckas, men Astarte är namnet på den mäktiga fruktbarhetens och krigets gudinna, besläktad med Ishtar hos folket i Kanaan, i  Mesopotamiens och Feniciernas föreställningsvärld, c:a 1000 år före vår tideräkning. Vet man det är det lättare att gå in i Eva Fidjelands lyriska världsbild som är fylld med visdomsord:

"Allt rör sig, ger ifrån sig ljud. Jag dansar mig en fri ande." säger hon inledande och för läsaren till en värld befolkad av ande och liv, själ och kropp, djur av olika slag.

http://magasinett.net/start/doc.php?did=496

    


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Eva Fidjeland - 18 januari 2017 13:42

                              TANKAR KRING DE RÖDA DAMERNA   Jag är normalt högst ovillig att prata om mina konstverk eftersom bild är ett språk i sig som förtjänar större respekt och integritet än det normalt möts av i samhället. Men jag h...

Av Eva Fidjeland - 27 april 2016 20:27

  Eva Fidjeland har inlett ett samarbete med Anders Ekberg, författare och tidigare kulturchef i Kronobergs Landsting:   `Bokdesign, ja. Jag har 8 romaner ute nu, den nionde är på väg. De har samma konstnär som gör omslaget. Detta gäller mjukba...

Av Eva Fidjeland - 21 april 2014 13:09

  Photographer Eva Fidjeland - one of several artists to show their work at the AthensArt's Annual Arts Festival at Hardeko in Bispgården, Jämtland, Sweden Posted by Susanna at 8:23 PM, Apr 19, 2014 (Comments) Category: Design & Art ...

Av Eva Fidjeland - 20 april 2014 15:16

                                                             
                                Performance by Eva Fidjeland Vernissage 2 maj kl 18 (2/5 - 11/5, 2014) HARDEKO Bispgården Björkstigen 3   Arrangör: Center of Arts 4 Seasons...

Av Eva Fidjeland - 5 april 2014 20:46

Eva Fidjeland’s Innovative Style of Digital ArtPosted by Online Art Gallery on February 23, 2014 by Dominic Richardson, writer/editor at Art Bracket LLChttp://www.artbracket.com Eva Fidjeland’s “Metamorphosis” A ne...

Skapa flashcards